معرفی

با توجه به جايگاه رفيع علم و دانش در فرهنگ اسلامي و ضرورت حفظ شأن و قداست والاي محيطهاي آموزش عالي كشور و نظر به نقش محوري و سازنده اعضاي هيئت علمي و لزوم بهره‌وري از استادان فرهيخته، كارآمد و مؤمن به آرمانهاي انقلاب اسلامي و براي ايجاد وحدت رويه در بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان عضويت هيئت علمي، هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها تشکیل گردیده است.

وظایف

اهم وظايف هيئت اجرايي جذب عبارت است از:
1- شناسايي و تعيين نيازهاي جذب هيئت علمي در دانشکده ها و گروههاي آموزشي و پژوهشي
2- انجام فراخوان های سراسری جذب مطابق جدول زمانبندی اعلام شده از مرکز جذب اعضای هیدت علمی وزارت عتف دو بار در سال
3- تصميم‌گيري در خصوص نحوه و چگونگي استخدام اعضاي هيئت علمي اعم از پيماني، رسمي آزمايشي، رسمي قطعي، هيئت علمي طرح سربازي، مدرس غیر هیئت علمی، استاد معین، مأموريت، انتقال اعضاي هيئت علمي در چارچوب آيين‌نامه‌ها و مقررات مربوطه
4- نظارت و بررسی عملکرد سالیانه جهت تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی پیمانی
5- نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات مربوط به استخدام اعضاي هيئت علمي
6- ارائه گزارشات مستمر ساليانه حسب مورد به هيئت مركزي جذب اعضاي هيئت علمي وزارت عتف

دبیرخانه هیئت اجرایی جذب دانشگاه

کلیه امور اجرایی هیئت اجرایی جذب از قبیل برگزاری فراخوان های سراسری جذب، تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی پیمانی، مأموریت و انتقال، تبدیل وضعیت، استخدام مدرس غیرهیئت علمی، استاد معین، عضو وابسته، امور مربوط به بازنشستگی اعضای هیئت علمی و... توسط دبیرخانه هیئت اجرایی جذب انجام می گردد.
  • ترکیب اعضای هیئت اجرایی جذب

    تركيب اعضاي هيئت اجرايي جذب به شرح ذیل می باشد:
    رئیس دانشگاه (عضو حقوقی- رئیس هیئت اجرایی جذب)؛
    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه (عضو حقوقی)؛
    پنج تا هفت عضو هیئت علمی دانشگاه با پیشنهاد رئیس دانشگاه و انتخاب هیئت عالی جذب به مدت 4 سال (اعضای حقیقی).
    تبصره: دبیر هیئت اجرایی جذب از میان اعضای هیئت اجرایی انتخاب و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می گردد
  • فرایند جذب اعضای هیئت علمی

    استخدام اعضای هیئت علمی، در کلیه دانشگاه ها و مراکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت متمرکز و از طریق فراخوان‌های سراسری جذب، دو بار در سال و پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم، از طریق سامانه مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجام می پذیرد.
    متقاضیان استخدام پس از ثبت نام در سامانه جامع جذب اعضای هیئت علمی، می‌بایست علاوه بر احراز شرایط شرایط علمی و عمومی مندرج در آیین نامه های مربوطه، از شرایط اختصاصی قید شده در فراخوان های سراسری جذب نیز برخوردار باشند.
  • مراحل استخدام

    اخذ اعلام نیاز از دانشکده‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه جهت ثبت در سامانه فراخوان سراسری جذب وزارت عتف
    ثبت نام متقاضیان جذب هیئت علمی در سامانه جامع جذب اعضای هیئت علمی وزارت عتف
    دریافت فایل مشخصات متقاضیان از سامانه جذب وزارت عتف
    بررسی و غربال اولیه درخواست های استخدام با توجه به شرایط اختصاصی دانشگاه
    ارسال لیست کلیه متقاضیان به همراه پرونده متقاضیان حائز شرایط اولیه به کارگروه های علمی
    بررسی درخواست های استخدام توسط کارگروه علمی
    اعلام مخالفت با درخواست های فاقد شرایط در سامانه مرکز جذب پس از بررسی و تأیید هیئت اجرایی جذب
    ارسال فرم موافقت کارگروه علمی برای سه برابر ظرفیت مورد نیاز استخدام به هیئت اجرایی جذب
    اخذ مدارک تکمیلی از متقاضیان استخدام جهت طرح در جلسه هیئت اجرایی جذب
    مصاحبه متقاضیان با رئیس یا یکی از اعضای هیئت اجرایی جذب
    طرح اولیه درخواست در جلسه هیئت اجرایی جذب
    درخواست تاریخ شروع به کار از واحد محل خدمت در صورت موافقت اولیه هیئت اجرایی جذب با درخواست استخدام
    ارسال تاریخ شروع به کار به اداره کارگزینی جهت تشکیل پرونده و پرداخت علی الحساب حقوق تا زمان تکمیل فرایند صدور حکم پیمانی
    انجام تحقیق و استعلامات مربوط به فرایند صلاحیت عمومی از طریق سامانه مرکز جذب
    بررسی نتیجه تحقیق و استعلامات در جلسه کارگروه بررسی صلاحیت عمومی
    بررسی مصوبات کارگروه صلاحیت عمومی در هیئت اجرایی جذب
    ارسال پرونده به مرکز جذب وزارت عتف جهت بررسی صلاحیت های علمی و عمومی
    صدور تأییدیه صلاحیت برای یک نفر به ازای هر سه نفر از متقاضیان ارسال شده به مرکز جذب
    درخواست شماره استخدامی برای متقاضی مورد تأیید مرکز جذب از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت عتف
    ارسال مدارک متقاضی به همراه ابلاغیه تأیید صلاحیت و نامه درخواست شماره استخدامی به اداره کارگزینی
    بارگذاری مدارک متقاضی در سامانه مرکز نظارت و ارزیابی وزارت عتف
    اخذ شماره استخدامی و صدور حکم پیمانی توسط اداره کارگزینی
  • تمدید قرارداد سالیانه اعضای هیئت علمی پیمانی

    قرارداد اعضای هیئت علمی پیمانی به صورت سالانه و بر اساس فعالیت ها ی مندرج در فرم ترفیع سالانه آنان صورت می‌پذیرد. لذا اعضای هیئت علمی پیمانی می بایست هرساله، در طول پنج سال، مدت زمان مجاز توقف در وضعیت پیمانی، درخواست تمدید قرارداد (ترفیع سالیانه) خود را، با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات اعضای هیئت علمی (profs.sharif.edu) تکمیل و ارسال نمایند
  • تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی

    تبديل وضعيت استخدامي اعضاي هیئت علمي از پيماني به رسمي آزمايشي مشروط به احراز شرايط براي ارتقاء به مرتبه بالاتر مي‌باشد. لذا اعضاي هیئت علمي برای تبديل وضعيت استخدامي از پيماني به رسمي آزمايشي می بایست 70 تا 100 درصد حداقل امتيازات لازم براي ارتقاء را از جدول موضوع ماده يك و ساير جداول آيين‌نامه ارتقاء کسب نمایند.
    همچنین تبديل وضعيت استخدامي اعضاي هیئت علمي از رسمي آزمايشي به رسمي قطعي مشروط به احراز مرتبه دانشياري مي‌باشد.
    شایان ذکر است براي تبديل وضعيت استخدامي اعضاي هیئت علمي از پيماني به رسمي آزمايشي و از رسمي آزمايشي به رسمي قطعي اخذ مجدد تأييديه صلاحيت عمومي الزامي است
  • مأموریت

    دانشگاه میتواند در صورت نیاز به خدمات اعضای هیأت علمی رسمی سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی وابسته به وزارت باموافقت مؤسسه مربوط از خدمات آنان برای مدت معین با رعایت مقررات به استفاده نماید و یا بالعکس حسب درخواست دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مأمور به خدمت عنوان دولتی وابسته به وزارت و موافقت عضو، اعضای رسمی خود را به این قبیل مؤسسات مأمور به خدمت نماید. حقوق و مزایای مشمولان این ماده حسب توافق مؤسسات ذیربط از محل اعتبارات مؤسسه مبدأ یا مقصد پرداخت می‌گردد
  • انتقال

    در صورت نیاز دانشگاه، اعضای هیأت علمی رسمی قطعی سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی وابسته به وزارت متبوع، با موافقت روسای مؤسسات مبدا و مقصد میتوانند با حفظ پیشینه خدمتی به دانشگاه منتقل شوند.
    انتقال اعضای هیأت علمی رسمی قطعی دانشگاه نیز به سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی وابسته به وزارت متبوع حسب درخواست مؤسسات مذکور و موافقت دانشگاه بلامانع است. در این صورت از تاریخ اجرای حکم انتقال، رابطه استخدامی عضو منتقل شده با دانشگاه قطع و هرگونه پرداختی صرفا برعهده مؤسسه مقصد خواهد بود
  • استاد معین

    به منظور استفاده از خدمات آموزشی پژوهشی اعضای هیأت علمی و متخصصین خارج از کشور در زمینه راهنمایی و هدایت پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری، تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تدوین و پیشنهاد پروژه های تحقیقاتی به صنعت و سازمانهای مختلف، عقد و انجام قرارداد پژوهشی از طریق دانشگاه، تدوین و ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت برای صنعت و سایر فعالیت های آموزشی و پژوهشی مورد علاقه طرفین امکان عقد قرارداد تحت عنوان استاد معین یا استاد همکار (پیوسته) فراهم گردیده است
  • عضو وابسته

    عضو وابسته افراد برجسته علمی می باشند که به درخواست دانشگاه و با تصویب هیئت اجرایی جذب، برای انجام وظایف آموزشی و پژوهشی برای مدت دو سال به عنوان عضو وابسته انتخاب و به کار گرفته می شوند
  • مدرس غیر هیئت علمی

    به منظور تأمين نيروي انساني واجد شرايط براي ارائه دروس مورد نیاز دانشگاه در دوره‌هاي تحصيلي مختلف و با انگيزه اثربخشي بيشتر اين دروس، فراهم شدن زمينه براي ارائه دروس متنوع تر و مطابقت بيشتر آنها با مسائل صنعت و جامعه بومي، زمینه چینی برای شکل گیری و توسعه هسته های پژوهشی صنعت محور و مشارکت فعالتر صنعت در پژوهشهای دانشگاهی و همچنین ساماندهی استفاده از مدرسین مجرب برای پوشش خلأهای تدریس در دانشکده‌ها و مراکز آموزشی، آئين‌نامه ِ پيشرو به بيان چارچوبی براي جذب و همكاري مدرسین غیر هیئت علمی مي‌پردازد
  • بازنشستگی اعضای هیئت علمی

    عبارت است از قطع رابطه خدمتی عضو با دانشگاه که در چارچوب ضوابط و مقررات آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی و با توجه به مقررات صندوق های بازنشستگی ذیربط به موجب حکم رسمی صورت می پذیرد.
    همچنین اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی می توانند در صورت تمایل درخواست تعویق بازنشستگی خود را به هیئت اجرایی جذب دانشگاه ارسال نمایند. تعویق بازنشستگی منوط به بررسی درخواست آنان بر اساس دستورالعمل تعویق بازنشستگی مصوب هیئت اجرایی جذب و اخذ مجوز از هیئت محترم امنای دانشگاه صورت می پذیرد